فهرست مطالب

هنرنامه - پیاپی 17 (زمستان 1381)

فصلنامه هنرنامه
پیاپی 17 (زمستان 1381)

  • 148 صفحه، بهای روی جلد: 12,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/01/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مباحث نظری
  • معرفی پیکرکهای مؤنث نوسنگی در آسیای صغیر
    آمنه امان الهی صفحه 4
    قلمرو: آسیای صغیر (کشور ترکیه ی امروزی) مراکز نوسنگی که دارای پیکرکهای مؤنث می باشند: - چاتال هویوک - تپه حاجیلار - کوشک هویوک - جعفر هویوک - کوروچای - هویو جک هویوک - گریتیله هویوک - تپه چای اونو محدود زمانی: (7000 تا 5400 قبل از میلاد 9
  • هنرهای تجسمی
  • مکتب نگارگری ترکمان (926 823 ه)
    یعقوب آژند صفحه 34
    در این مقاله، مکتب نگارگری ترکمان که در روزگار ترکمنان قراقویونلو و آق قویونلو شکل گرفت، محل بحث و بررسی قرار گرفته است. این مکتب در حقیقت از دل مکتبهای نگارگری پیشین مثل «مکتب شیراز» دوره تیموری و نیمه نخست «مکتب هرات» سر بر کشید و بتدریج ویژگی های شاخص خود را ظاهر ساخت و بخصوص در روزگار ترکمانان آق قویونلو در تبریز شکوفا شد و آثاری در خور، پدید آورد که در تاریخ نگارگری ایران پایگاه ویژه ای دارد...
  • تاثیر تجرید بر مینیاتور ایرانی و هنر مدرن غرب (با تکیه بر آثار پیکاسو)
    شایسته علینقی صفحه 48
    دریافت و شناخت نزد هنرمند، از زمانی آغاز می گردد که او به مدد ذهن خلاقانه ی خویش به کشف نیروی باطنی و جوهر پدیده های وجود روی آورده و چارچوبهای تعیین شده ی اشیاء را شکافته و کنه آنها را مجسم می سازد. از این رو، هنرمند با قدرت تجسمی و جوشش درونی خود، رمز و راز هستی را به نمایش در آورده و از این طریق به ورای پدیده ها و مفاهیم فرا واقعیت دست می یابد...
  • بررسی تاریخی و تحلیل «عکاسی فوری» از بدو پیدایش تا سالهای آخر قرن بیستم
    پگاه ریحانی صفحه 70
    «واژه (Snapshot) در سال 1860 میلادی توسط «سرجان هرشل» ابداع شد. علت نامگذاری مشابهتی بوده، که بین هدف گیری و باز و بسته شدن شاتر دوربینهای عکاسی و نشانه روی و کشیدن ماشه ی تفنگ شکاری، وجود داشته است. اکنون سالانه میلیاردها عکس فوری (Shopshot photogtaphs) ظاهر و چاپ می شود. با گذشت زمان، عکسهای فوری به هنر عکاسی جنبه ی مردمی داد؛ زیرا عکسبرداری بسیار ساده تر و قابل استفاده تر شده بود عکسهایی که از دوستان، خویشاوندان، سفرها، همچنین از مراسمی چون جشن تولد، ...
  • هنرهای کاربردی
  • هنر تراش شیشه و تشابه آن با سنگهای قیمتی
    سعید گرجستانی صفحه 76
    دیار چین از دیرباز در زمینه ی هنر چینی سازی شهرت داشته است و طریقه ی ساخت و نوعت بخصوصی از شیشه های سنتی و نحوه ی تراش آن از قدمت و سابقه ی بسی طولانی و هویتی غنی برخوردار است. به علت میزان توجه و علاقه مندی هنرمندان و صنعتگران چین به سنگ یشم «جید (Jade)» هنرمندان مزبور توانسته اند ساخته های شیشه ای خود را نسبت به این سنگ قیمتی به حد غیر قابل توصیفی مشابه و برابر نمایند. در این مقاله چگونگی ساخت این آثار هنری کاربردی و تشابه رنگ و نحوه ی تراش آنها هماهنند سنگهای قیمتی بحث و بررسی شده است...
  • محراب کانون هنرهای تزئینی کاربردی
    علی سجادی صفحه 94
    تزیینات بناهای تاریخی که در طول معماری دوران اسلامی به اشکال مختلف و با مصالح متنوع در مساجد و یا سایر اماکن متبرکه که نمود پیدا کرده است از طرف محققان مورد بحث و بررسی فراوان قرار گرفته است. این تزیینات که در سطوح فضاهای داخلی و نمای خارجی مساجد به کار رفته سهم عمده ای از معماری مساجد را به خود اختصاص داده است، به طوری که هنرمندان در این بخش تمامی عناصر تزیینی کاربردی را به بهترین وجهی به کار گرفته اند. عنایتی که توسط هنرمندان به این بخش معماری مسجد شده است، همواره این سؤال را در ذهن بینندگان متبادر می سازد که...
  • موسیقی
  • تاویل در موسیقی باستانی و تطبیق آن با موسیقی مدرن تا ما بعد مدرن
    حمیدرضا اردلان صفحه 118
    رساله (تاویل در موسیقی باستانی و تطبیق آن با موسیقی مدرن تا ما بعد مدرن) سعی دارد به دو نوع نگرش کاملآ متفاوت انسانهای ادوار باستان با دوره ی مدرن در عین ویژگی های مشترک این دو موسیقی بپردازد. در بخش اول، ریشه ی واژه موسیقی مورد بررسی قرار گرفته است که در آن به شباهت دیدگاه کلیه ی تمدنهای باستانی در کل جهان توجه شده است: زبان ساده که مفاهیم پیرامون آن کاملآ در دسترس بوده و نیز دارای آهنگی همچون اوزان شعری بوده است، به عنوان ماهیتی موسیقایی در نظر آمده است...
  • نمایه موضوعی مقالات چاپ شده در هنرنامه از شماره صفر تا 17
    صفحه 132